Eco-nautical sea routes
Το ECOSEAROUTES είναι ένα διακρατικό έργο χρηματοδοτούμενο από το πρόγραμμα Interreg Euro-MED στο πλαίσιο της προτεραιότητας “Greener Mediterranean” (Πράσινη Μεσόγειος) και εστιάζει στην περιοχή της Μεσογείου ως τον μεγαλύτερο τουριστικό προορισμό παγκοσμίως και στα προβλήματα που προκύπτουν από την ύπαρξη μιας τόσο δημοφιλούς θαλάσσιας τουριστικής βιομηχανίας.
- Υψηλή τουριστική πίεση στα λιμάνια της Μεσογείου και περιβαλλοντική επιβάρυνση, ειδικά λόγω της εποχικότητας των τουριστικών ροών
- Τρωτότητα των φυσικών προστατευόμενων περιοχών που βρίσκονται κοντά σε τουριστικά λιμάνια
- Χαμηλή τουριστική ελκυστικότητα της ενδοχώρας των χωρών της Μεσογείου σε σύγκριση με τις υπερκορεσμένες παραλιακές ζώνες είναι οι κύριες κοινές προκλήσεις που έχουν εντοπιστεί από τους εταίρους.
Ο βασικός στόχος του ECOSEAROUTES είναι η μείωση της περιβαλλοντικής πίεσης που προκαλείται από τον μαζικό τουρισμό στις παράκτιες περιοχές. Ενθαρρύνοντας τους επισκέπτες να εξερευνούν την ενδοχώρα, το έργο βοηθά στην ομοιόμορφη κατανομή των τουριστικών ροών, μειώνοντας έτσι την επιβάρυνση των δημοφιλών ακτών και των κοντινών προστατευόμενων περιοχών. Παράλληλα, αυξάνει την προβολή και την οικονομική αξία των λιγότερο επισκέψιμων περιοχών της ενδοχώρας.
Για την επίτευξη των στόχων του, το έργο ενεργοποιεί τέσσερις ομάδες συντονισμένων δράσεων με έντονα διακρατικό χαρακτήρα:
- Δημιουργία μιας Μεσογειακής οικολογικά βιώσιμης διαδρομής (ECO-SEA-ROUTE) που θα συνδέει τουριστικά λιμάνια που υποστηρίζουν κοινά πρότυπα βιωσιμότητας
- Δημιουργία τοπικών τουριστικών διαδρομών (ECO-SEAROUTES Itineraries) με στόχο την προώθηση επισκέψεων στην ενδοχώρα των παράκτιων περιοχών, οι οποίες θα σχεδιάζονται συμμετοχικά και με την ενεργοποίηση εμπλεκόμενων φορέων
- Ανάδειξη των διαδρομών μέσω της από κοινού δημιουργίας ενός Κέντρου Πολιτιστικής Κληρονομιάς (Community Heritage Hub) για κάθε περιοχή στόχο
- Δράσεις διάχυσης και αξιοποίησης με σκοπό τη διάδοση και αναπαραγωγή των δράσεων του έργου
ΣΤΟΧΟΙ
Το ECO-SEAROUTES θέτει ως κύριο στόχο τη μείωση της ρύπανσης και της περιβαλλοντικής πίεσης στις φυσικές παράκτιες περιοχές μέσω της ανάπτυξης και διάδοσης ενός νέου τουριστικού μοντέλου που:
α. βελτιώνει τη διαχείριση και τη διασύνδεση των τουριστικών λιμανιών της Μεσογείου και των γειτονικών παράκτιων προορισμών ώστε να μειωθεί ο αντίκτυπος του μαζικού τουρισμού και
β. συνδέει παράκτιους υπεραναπτυγμένους στο θαλάσσιος τουρισμό προορισμούς με τις γειτονικές περιοχές της ενδοχώρας ώστε να περιοριστεί η ανθρώπινη πίεση και να ανακατανεμηθούν οι τουριστικές ροές.
Οι βασικές προκλήσεις που καλείται να αντιμετωπίσει το έργο είναι:
- Υψηλή τουριστική πίεση στα λιμάνια της Μεσογείου και περιβαλλοντική επιβάρυνση, ειδικά λόγω της εποχικότητας των ροών
- Ευαλωτότητα των προστατευόμενων φυσικών περιοχών κοντά σε τουριστικά λιμάνια
- Χαμηλή τουριστική ελκυστικότητα των περιοχών της ενδοχώρας σε σύγκριση με τα πολυσύχναστα παράλια
ΠΙΛΟΤΟΙ
Η πιλοτική εφαρμογή για την Ελλάδα θα αναπτυχθεί στο Ιόνιο Πέλαγος, με κοινό στόχο τη γεφύρωση των αναγκών των μικρών νησιών (με λιγότερο ανεπτυγμένες τουριστικές υπηρεσίες) και των μεγάλων νησιών (με περισσότερες τουριστικές υπηρεσίες αλλά και πρόβλημα υπερτουρισμού).
Άλλες πιλοτικές περιοχές στη Μεσόγειο περιλαμβάνουν:
- τις παράκτιες περιοχές της Απουλίας που έχουν πιστοποίηση ως “Θαλάσσιες Προστατευόμενες Περιοχές”
- δύο διαφορετικές προστατευόμενες θαλάσσιες περιοχές στη Σικελία και τη Σαρδηνία
- τις Βαλεαρίδες Νήσους ,την Ίμπιζα και την περιοχή του Δήμου Chiclana de la Frontera στην Ισπανία
- την Κορσική (Port de Saint Florent) στη Γαλλία
- το λιμάνι του Κοτόρ στο Μαυροβούνιο
- το λιμάνι της Λάρνακας στην Κύπρο
ΕΤΑΙΡΙΚΟ ΣΧΗΜΑ
- 2025-2028
- 2.235.168€
- 10 partners
- 8 pilot areas
